وکیل عقد کفالت در مشهد | 09155129243

وکیل عقد کفالت در مشهد

وکیل عقد کفالت در مشهد | ۰۹۱۵۵۱۲۹۲۴۳

بازدیدها : 232 بازدید
۵
(۳)

وکیل عقد کفالت در مشهد

سوال – عقد کفالت

یک سال قبل پسر عمویم به اتهام کلاهبرداری در دادسرای عمومی انقلاب تحت تعقیب قرار کرفت. و قرار کفالت به مبلغ پانصد میلیون تومان صادر شد. از من خواست تا کفالت را برعهده بگیرم . دادسرا از من خواست تا اگر اموالی دارم معرفی نمایم . من هم ملک مسکونی خودم را معرفی کردم . که حدود یک و نیم میلیارد تومان ارزش داشت. لذا دادسرا پذیرفت که من کفیل او شدم و در صورت عدم تحویل به موقع وی علاوه بر سایر اموالم از حمل خردش ملک مسکونی اقدام نماید .

من هم پذیرفتم و پسرعمویم از زندان ازاد شد. پرونده نهایتا در سه ماه گذشته با رای قطعی مبنی بر محکومیت ایشان به اجرای احکام کیفری ارجاع داده شده است. و ایشان را احضار کردند ولی از معرفی امتناع نموده است. به من هم به عنوان مفیل اعلام شده که ظرف یک ماه ایشان را تحویل دهم ولی موفق به این کار نشده ام که نهایتا پرونده جت اخذ دستور غذایی دادستان برای اخذ وجه الکفاله به دادستانی ارسال شده و دادستان هم دستور قضایی صادر کرده . مبلغ پانصد میلیون تومان از حساب جاری اینجانب که در بانک داشته ام برداشت نموده اند . حال میخواستم این مبلغ را از متهم بگیرم . راهکار قانونی آن چیست؟

پاسخ

عقد کفالت بر اساس قانون بین کفیل و مکفول له واقع می شود. مکفول هیچ نقشی در ان ندارد برابر ماده ۷۳۵ قانون مدنی کفالت به رضای کفیل و مکفوله واقع می شود.

وکیل عقد کفالت در مشهد

کفالت کیفری

در مواردی که مقام تعقیب کیفری از متهم تامین اخذ می نمایند. درصورتی وجه الکفاله اخذ می شود. که ابلاغ واقعی به کفیل صورت پذیرد و او نسبت به تحویل متهم در زمان و مکان مورد نظر اقدام نکند و وقتی این شرایط به وجود آمد وجه الکفاله تعیین شده از اموال کفیل اخذ می شود.

سوال

درصورت اخذ وجه الکفاله کیفری آیا کفیل می تواند به مکفول رجوع کند یا خیر؟

قبل از پاسخ به این سوال واژه های حقوقی فوق را توضیح می دهیم:

کفیل

شخصی که از تن متهم ضمانت می کند که او را در زمان و مکان مورد نیاز حاضر نماید. مفیل یا همان ضامن گویند.

مکفول

شخص متهم همان مکفول است.

مکفول له

مقام های قضایی تعقیب کیفری را مکفول له می نامند. یعنی وقتی دادیار یا بازپرس قرار کفالت و قبولی کفالت را صادر می کند مکفول له دادسرای عمومی و انقلاب است.

پاسخ

اما پاسخ سوال که در صورت اخذ وجه الکفاله از کفیل آیا می توان به مکفول رجوع کرد یا خیر؟ باید گفت خیر . در این موارد کفیل نمی تواند به مکفول یا متهم رجوع کند مگر اینکه قرارداد دیگری برای اخذ خسارتش داشته باشد. و الا حق رجوع به وی را ندارد.

برای مشاوره و نوبت دهی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

در زمینه عقد کفالت و دعوی های مربوط به آن

با شماره های ۰۹۱۵۵۱۲۹۲۴۳ و ۰۹۳۰۶۹۲۴۹۵۶ تماس حاصل فرمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =