بهترین وکیل وصول چک در مشهد

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

بازدیدها : 342 بازدید
۵
(۱)

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

انواع چک

تماس با بهترین وکیل وصول چک در مشهد با شماره تلفن ها ۰۹۱۵۵۱۲۹۲۴۳ و ۰۹۳۰۶۹۲۴۹۵۶

ماده یک قانون صدور چک

به موجب ماده ۱ « طرح اصلاح موادی از قانون صدور چک »، یک ماده به ابتدای « قانون صدور چک »

افزوده شده است ، که در آن انواع چک به ترتیب زیر احصا گشته اند :

۱- چک عادی ؛ یعنی چکی که اشخاص عهده بانک ها به حساب جاری خود

صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن ندارد .

۲- چک تأیید شده؛ یعنی چکی که اشخاص عهده بانکها به حساب جاری خود

صادر و توسط بانک محال عليه پرداخت وجه آن تأیید می شود.

۳۔ چک تضمین شده ؛ یعنی چکی که توسط یک بانک عهده همان بانک به درخواست

مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می شود.

۴- چک مسافرتی ؛ یعنی چکی که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن

بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می گردد .

ویدئوی چک و نحوه وصول آن با توضیحات وکیل پایه یک دادگستری 

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

آرای شعب دیوان عالی کشور و محاکم قضایی در سایت گروه وکلای توانا vakil-tavana.com را ببینید

نظر حقوق دانان درباره اشکالات وارده

هرچند برخی از حقوقدانان افزودن این ماده را به « قانون صدور چک » مورد حمایت قرار داده. و آن را رفع یکی از نواقص قانون قبلی به شمار آورده اند لیكن، به نظر نگارنده.  این کار دارای اشکالاتی است . اول اینکه هدف قانونگذار از این کار روشن نیست. البته ، شاید با توجه به اینکه « قانون صدور چک » در مقام تعیین وضعیت چکهای برخوردار از ماهیت کیفری است. بتوان گفت که منظور قانونگذار آن بوده است که این گونه چکها نیز می توانند جنبه کیفری داشته باشند . این امر انتقاد دیگری را در پی می آورد. و آن اینکه تصور عدم پرداخت برخی از این گونه چکها.  مثلا چکهای تضمین شده توسط بانک، در عمل آسان نیست. و بنابراین ، اشاره به آنها در قانونی که درصدد تعیین وضعیت چکهای پرداخت نشدنی از لحاظ کیفری است  قابل توجیه نمی باشد .

اشکال دیگر وارده بر این ماده آن است که یکی از انواع چکهای احصا شده توسط قانونگذار. یعنی چک تأیید شده در عرف بانکداری ما چندان شناخته شده و مورد عمل نیست. و در هر حال، با توجه به تعریف ارائه شده. این نوع چک ماهیتا چیزی جز چک عادی نیست که پرداخت وجه آن توسط بانک تأیید شده است . این کار معمولا پس از مسدود کردن وجه چک در آن حساب یا حساب دیگر عملی می گردد. و بنابراین، برگشت خوردن آن چندان متصور نمی باشد. در هر صورت ، قانونگذار به خاطر افزودن این ماده، که به نظر نگارنده غیر ضروری بوده. مجبور به تغییر دادن و به هم ریختن شماره مواد قانون سال ۱۳۵۵ شده است.

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

آرای دادگاهها و مطالب مفید حقوقی را در سایت ثنا وکیل sanavakil.com مشاهده نمایید

جهات کیفری چک

تعریف ان

منظور از جهات کیفری چک پرداخت نشدنی ، مواردی است که صادرکننده، در صورت عدم رعایت آنها. قابل تعقیب کیفری خواهد بود . ماده ۳ «قانون صدور چک» در این زمینه اشعار می دارد : صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال عليه وجه نقد داشته باشد. و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده به صورتی از بانک خارج نماید. یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد ، و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی. از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن ، از پرداخت وجه چک خودداری نماید…

تماس با بهترین وکیل وصول چک در مشهد با شماره تلفن ها ۰۹۱۵۵۱۲۹۲۴۳ و ۰۹۳۰۶۹۲۴۹۵۶

قوانین ماده ۱۰ قانون صدور چک

ماده ۱۰ « قانون صدور چک » نیز یکی دیگر از جهات کیفری چک را صدور. چک از حساب مسدود دانسته است ، و اشعار می دارد : « هر کس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صادر کردن چک نماید. عمل وی در حکم صدور چک بی محل خواهد بود و به حداکثر مجازات مندرج. در ماده ۷ محکوم خواهد شد و مجازات تعیین شده غیرقابل تعلیق است .». در زیر ، هر یک از پنج مورد مذکور در این دو ماده را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

وکیل خوب در مشهد

وکیل چک بی محل در مشهد
وکیل چک بی محل در مشهد

گفتار اول – دارا نبودن وجه نقد یا عدم کفایت آن در تاریخ مندرج در چک

فقدان یا کسری محل ، شایع ترین جهت کیفری چک در کشور ما می باشد . به موجب این بخش از ماده ۳، برای تحقق جرم صدور چک بلامحل فرقی نمی کند. که صادرکننده هیچگونه وجهی در بانک نداشته باشد ، و یا این که وجه موجود کمتر از مبلغ چکی باشد.

که صادر کرده است ، و حسب مورد ، باید گواهی عدم پرداخت تمام یا بخشی از وجه چک توسط بانک صادر و به دارنده تسلیم شود . حال ، سؤالی که پیش می آید این است که اگر موجودی صاحب حساب. کمتر از مبلغ چک باشد تکلیف بانک چیست. آیا باید همان مبلغ موجود به دارنده پرداخت شود یا این که چک نسبت به کل مبلغ برگشت بخورد؟

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

قانون صدور چک – ماده ۵

ماده ۵ قانون صدور چک ، حکم این موضوع را تعیین کرده است و اشعار می دارد : « در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد. به تقاضای دارنده چک ، بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد.

و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک ، گواهینامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که دریافت شده از بانک دریافت می نماید. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده بی محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشين اصل چک خواهد بود…».

همانگونه که ماده قانونی تصریح می کند ، پرداخت مبلغ موجود در حساب « بنا به تقاضای دارنده چک »صورت می گیرد. و وی ممکن است ، بنا به دلایلی از قبیل معتبرتر بودن ظهرنویسان نسبت به صادرکننده و نظایر آن. ترجیح دهد که از دریافت مبلغ موجود خودداری نماید تا اصل چک را از دست نداده.

و در نتیجه، مراجعه او به ظهرنویسان با مشکلات عملی مواجه نگردد . لازم به ذکر است که بسیاری از بانک ها به این وظیفه قانونی عمل نکرده ، و معمولا پرداخت مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک منوط به تأمین کسری حساب توسط وی می نمایند ، تا بدین ترتیب . کل وجه چک به او پرداخت گردد بدون این که گواهینامه عدم پرداخت صادر شود .

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

مطالب حقوقی سایت افرا وکیل را مشاهده نمایید

وکیل شرکت در مشهد وکیل حقوقی حرفه ای در مشهد - وکیل حقوقی مشهد-وکیل خوب اثبات عقد شرکت در مشهد وکیل برای وصول چک در مشهد

نظریه ۷/۹۱۰۲ – ۱۳۸۳/۱۲/۳ ا/ح.ق: ماده ۳۱۰ ق.ت. مقرر میدارد : 

“چک نوشته ایست که به موجب ان صادر کننده وجوهی را در نزد محال علیه دارد. کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار مینماید”. بنابراین چک های صادره از سوی صندوق های قرض الحسنه مشمول قانون تجارت هستند.

مشروط به اینکه دارای اعتبار و موجودی نزد محال علیه باشد؛ زیرا در ادامه ماده ۳۱۰ ق.ت. تصریح شده”….. صادر کننده ….. وجهی را که نزد محال علیه دارد ….”. به عبارت دیگر اگر چک صادره از سوی صندوق های قرض الحسنه دارای اعتبار و موجودی باشد.

مشمول ق.ت. بوده و مقررات قانون تجارت از ضمانت صادر کننده و ظهر نویس ها… و شامل این چک ها نیز میشود. و در صورتی که فاقد اعتبار و موجودی باشد. چک موضع قانون تجارت محسوب نمیشود.

و چون از طرف دیگر ماده قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۲ و الحاقات بعدی فقط چک های صادره عهده بانک هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور و شعب انها در خارج از کشور را چک موضوع قانون چک محسوب می نماید.

و صندوق های قرض الحسنه بانک محسوب نمیشوند و بنابراین این چک ها اگر بی محل باشند. چک موضوع قانون صدور تلقی نمیشود و به عنوان یک سند مشمول قانون مدنی خواهد بود. برای اگاهی بیشتر از قوانین چک به مقاله های قبلی ما و به سایت توانا مراجعه کنید .

سئوال از بهترین وکیل وصول چک در مشهد

چکی را روز جمعه که تعطیل است به خاطر تعطیلی بانک برای روز شنبه صادر کرده اند و چک برگشت خورده است آیا این چک جنبه کیفری دارد یا خیر ؟

پاسخ :

چک وعده دار جنبه کیفری ندارد و چون چک برای روز بعد صادر شده است مشمول مقررات کیفری نیست اگر چه روز صدور روز تعطیل باشد.

ما یکی از بهترین وکیل وصول چک در مشهد  را در اختیار شما قرار می دهیم

مشاوره با بهترین وکیل وصول چک در مشهد کمک زیادی به شما در حل مشکلات

حقوقی خواهد کرد . مشاوره حقوقی با بهترین وکیل خوب پایه یک در مشهد به صورت تلفنی رایگان میباشد.

تماس با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد با شماره تلفن ها ۰۹۱۵۵۱۲۹۲۴۳ و ۰۹۳۰۶۹۲۴۹۵۶

بهترین وکیل وصول چک در مشهد

مقاله مربوط به جرم خیانت در امانت

سوال :

در صورتیکه ۵ ماه از تاریخ صدور چک گذشته باشد میتوان برای شکایت کیفری چک اقدام کرد؟

پاسخ :

بله برای شکایت کیفری چک شش ماه از تاریخ صدور چک و شش ماه از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت میتوان اقدام کرد

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + نوزده =